مقالات

آشنایی جوامع محلی با گردشگری

آشنایی جوامغ محلی با گردشکری
  • از بهترین و مهم‌ترین چارچوب‌هایی که در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثرات توسعه و گسترش گردشگری بر روی افراد محلی و بومی حاضر در منطقه و محیط زیست محیطی می‌باشد که بسیار حائز اهمیت بوده و قرار است در مورد آن صحبت کنیم.

    باید توجه داشت که همزمان با گسترش گردشگری در یک منطقه و اشغال شدن بخش‌های بیشتر، اقتصاد محلی نیز توسط این صنعت روز افزون نیز افزایش خواهد یافت؛ البته باید به این امر نیز توجه داشت که افراد بومی و محل هر کدام عقاید متفاوتی نسبت به این امر دارند و واکنش و احساسات آن نیز حائز اهمیت است.

    آشنایی جوامع محلی با گردشگری

    بررسی واکنش‌های بومیان نسبت به گردشگران

    انواع واکنش‌هایی که بومیان منطقه دارند.

    همانطور که گفته شد احساسات و تفکرات مردم بومی تاثیر فراوانی بر جذب و توسعه گردشگری دارد که آن‌ها را برای شما بیان خواهیم کرد. در یک دوره بومیان با رضایت و خرسندی کامل از گردشگران استقبال می‌کنند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا افراد در آن منطقه لحظات خوشی داشته باشند.

    در دوره‌ی بی‌تفاوتی نوع رفتار جامعه میزبان با گردشگران متفاوت‌تر شده و به آنها چندان توجهی نمی‌شود. در واقع در این دوره با افرادی که به قصد هدف اداری یا بازرگانی به آن منطقه می‌روند، رفتار مورد پذیرش بشتری خواهد بود.

    بیشتر بخوانید: دوره مدیریت فنی بند ب

    دوره‌ی دیگری با نام ناراحتی و آزردگی وجود دارد که مانع از توسعه گردشگری شده و ممکن است به صنعت گردشگری در آن منطقه آسیب‌های جدی وارد کند؛ این دوره به این دلیل به وجود آمده که مردم محلی از صنعت گردشگری کمی‌زده شده‌اند و دیگر تمایلی به مهمان نوازی ندارند!. حال آنها تلاش می‌کنند تا با چیدن برنامه‌هایی خاص با افزایش تاسیسات زیربنایی، وضعیت ورود و خروج را کنترل کنند.

    خصومت، آخرین و بدترین نوع رفتار مردم یک محله بومی است؛ در این مرحله آنها به طور کامل رنجیده خاطر شدن خود را نسبت به ورود بیش از حد مسافران اعلام می‌کنند و سعی دارند تا با نصب تابلوهایی مانع از ورود آنها شوند. این کارها به جاذبه‌های توریستی منطقه آسیب وارد کرده و باعث ایجاد تبلیغات منفی نسبت به آن منطقه می‌شود.

    آشنایی جوامع محلی با گردشگری

    فواید آشنایی جوامع محلی با گردشگری چیست؟

    فواید آشنایی جوامع محلی با گردشگری

    گردشگری می‌تواند به تغییر جوامع محلی در مسیری مثبت کمک کند. همکاری مردم محلی با توریست‌ها باعث می‌شود تا منطقه از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی پیشرفت داشته باشد. از بهترین نتایج می‌توان به بهبود هرچه بیشتر وضعیت استخدام و درآمد توسط محلیان منطقه اشاره کرد.

    باید توجه داشت قبل از اینکه صنعت گردشگری در میان جوامع محلی افزایش یاید، استخراج منابع طبیعی مانند قطع کردن درختان، کندن زمین و پاک کردن زمین‌های کشاورزی تنها منبع درآمد این جوامع حساب می‌شد.

    با توجه به این که طبیعت گردها و توریست‌ها علاقه‌ی بسیاری به کسب تجارب متفاوت و جذاب از محیط‌ها و مکان‌هایی که در سفر خود می‌بینند دارند، این صنعت باعث می‌شود تا جوامع محلی انگیزه و دلگرمی بیشتری نسبت به حفظ کردن میراث سنتی و ارزش‌های منطقه خود پیدا کنند. میراثی که شامل نمادها، معماری مذهبی، آداب و رسوم، صنایع دستی، هنر، موسیقی و نوع رقص منطقه می‌باشد.

    در واقع همین کمک به حفظ محیط نیز یکی از بهترین فواید آشنایی جوامع محلی با گردشگری است که باعث کاهش رفتن میزان فروسایی زیستگاه‌ها و مناظر شده و از هدر دادن و آلوده شدن منابع طبیعی می‌کاهد.

    به این نکته باید توجه داشت که اگر تمامی عوامل دست اندر کار و مسئولین نیز بر اساس اصلیت اصول اکوتوریسم عمل کنند و منافع اقتصادی را بر ارزش‌های فرهنگی مقدم نکنند، کنترل چرخه گردشگری نتایج امیدوار کننده ای خواهد داشت.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *