مقالات

گردشگری کشاورزی و توسعه روستایی

گردشگری کشاورزی و توسعۀ روستایی
  • گردشگری کشاورزی یکی از چندین نوع گردشگری‌های مبتنی بر کار و فعالیت های کشاورزی بوده که به جهت رسیدن به توسعه در زمینه روستایی و به وجود آوردن و افزایش درآمد زایی برای جوامع بومی و محلی روستا پیشنهاد می‌شود. حال پیش از آنکه توضیح بیشتری در مورد توسعه یابی روستا دهیم، به تعریفی در مورد گردشگری کشاورزی می‌پردازیم تا شما را با گردشگری کشاورزی و توسعه روستایی آشناتر کنیم.

    گردشگری کشاورزی و توسعۀ روستایی

    معرفی گردشگری کشاورزی

    گردشگری کشاورزی چیست؟

    گردشگری مزرعه یا همان گردشگری کشاورزی به یکی از فعالیت‌های به نسبت جدید توسط دامداران و کشاورزان گفته می‌شود که به آنها جهت رسیدن به یک الگوی کسب درآمد ثانویه‌ی پایدار و مناسب کمک شایانی می‌کند. گردشگری کشاورزی به این معنا نیست که گردشگران به کشاورزی بپردازند؛ بلکه بدین معناست که تمامی فعالیت‌های مبتنی بر کشاورزی و دامداری که در حال حاضر بیش از پیش در حال انجام است در جهت جذب تعداد گردشگران بیشتر به منطقه بومی می‌باشد.

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره طبیعت گردی به به صفحه مربوطه مراجعه کنید

    بدین طریق هم روستا درآمدی جدا از فعالیت‌های کشاورزی دریافت خواهد کرد و هم خانواده‌های روستایی روشی بسیار نوین و جدید در جهت تامین نیازهای خود مانند نیاز روحی و ارضا کردن حس تنوع خواهی و ماجراجویانه‌ی خود پیدا خواهند کرد.

    به این نوع صنعت توریسمی در دنیا اگریتوریسم می‌گویند که از دو واژه‌ی Tourism و Agriculture در آن استفاده شده است ک هم درآمدی پایدار برای روستاییان پدید می‌آورد و هم روشی برای آبادانی و افزایش رونق مناطق روستایی می‌باشد.

    گردشگری روستایی و ارتباط آن با مهاجرت معکوس

    همان طور که در بالاتر خواندید و از مزایای گردشگری روستایی بیشتر آگاه شدید، باید بگوییم که این گونه افزایش درآمدهای پایدار برای افراد بومی منطقه باعث آبادانی روستا شده و خود به تنهایی راهکاری مناسب به جهت بازگرداندن روستایی‌های خارج شده به محل سکونت قبلی شان است؛ این کار باعث می‌شود تا خانه‌ها و مزارع آباء و اجدای بیش از پیش رونق یافته و مهاجرت معکوس افزایش یابد.

    گردشگری کشاورزی و توسعۀ روستایی

    مزارع گردشگری کشاورزی و توسعه روستاها

    انواع مزارع گردشگری کشاورزی که منجر به توسعه روستایی می‌شود

    گردشگری روستایی و مزرعه‌ای تنها شامل بازدید از منطقه و عبور نمی‌شود؛ بلکه موجب تعامل هرچه بیشتر توریست‌ها با افراد بومی منطقه از طریق مشارکت در برداشت میوه، محصولات کشاورزی، تهیه کردن فرآورده‌های خوراکی از محصولات دامی و کشاوری کشت شده، شرکت کردن در جشنواره‌های مختلف فروش محصولات روستایی و همچنین انجام کارا و فعالیت‌هایی همچون نگه داری کردن از احشام و دوشیدن شیر آنها، راندن اسب در منطقه، پرورش زنبور، پرورش گیاهان و ماهی‌های خاص و هزاران کار و فعالیت دیگر می‌شود. با این کار توریست‌ها علاوه بر لذت بردن از منطقه، تجربه همکاری و تعمل و یک زندگی واقعی در کنار روستاییان و کشاورزان و دامداران منطقه نیز خواهند داشت.

    حال انواع مختلفی از مزارع و کشتزارها را که اهداف مختلفی برای مقاصد بازدیدکنندگان و گردشگران دارند برایتان بیان خواهیم کرد. این مزارع شامل مزارع مهمان، مزارع بازدید و تماشا، مزارع آموزشی، مزارع سلامت، مزارع خود برداشت و مزارع شهروند می‌شوند. در مزارع مهمان گردشگران به عنوان گله داران شده و فعالیت‌های دام داری و ماهی گیری و سوار کاری و دیگر کارها را انجام می‌دهند.

    در مزارع بازدید، گردشگران با فعالیت مردمان بازدید می‌کنند و می‌توانند در کاشت و برداشت محصول نیز کمک کنند. در مزارع آموزشی که بیشتر مخصوص دانشجویان و دانش آموزان مرتبط با رشته‌های علوم دامی یا کشاورزی است، امکان دریافت تجربه واقعی در کنار تحصیل فراهم می‌شود. در مزارع سلامت می‌توانید سلامت خود را بازیابی و بهترین دوران نقاهت را بگذرانید. در واقع هر یک از این مزارع ویژگی‌های خاص خود را دارند که بهتر است با حضور در این مناطق از نزدیک قسمت‌های جذاب آن را تجربه کنید.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *