دوره های آموزشیراهنمایان گردشگری | تورلیدری

اگر به سفر و همسفر‌ شدن با افراد مختلف علاقه‌ دارید و می‌خواهید به‌ عنوان یک تورلیدر یا راهنمای گردشگری ضمن انتقال تجربیات خود به دیگران، از آن کسب درآمد کنید، دوره های تورلیدری موسسه آموزشی آوای طبیعت گلستان با انواع دوره‌های آموزشی راهنمایان گردشگری و برگزاری دوره تورلیدری بین‌ المللی، به شما کمک خواهد کرد.

دوره تورلیدری یا راهنمایان گردشگری چیست؟

دوره تورلیدری یا دوره‌های آموزشی راهنمای گردشگری، از دوره‌های مصوب وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که زیر نظر این وزارتخانه در مؤسسات آموزشی مانند آوای طبیعت گلستان در شهر گرگان تدریس می‌شود. هر یک از دوره‌ های تورلیدری وزارت میراث فرهنگی به آموزش و تربیت تخصصی فراگیران در زمینه‌های مختلفی مانند راهنمای تور تاریخی و فرهنگی (تور لیدر فرهنگی) یا راهنمای تور طبیعت‌ گردی می‌پردازد.

در نهایت، فراگیران نیز پس از اتمام دوره تورلیدری و دریافت کارت خود، می‌توانند تور‌های گروهی یا انفرادی برگزار کنند؛ چراکه لازمه فعالیت قانونی به‌‌عنوان راهنمای تور، داشتن کارت تورلیدری مورد تایید وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری کشور است؛ در غیر این صورت، برگزاری تور تخلف محسوب می‌شود و در صورت بروز هرگونه حوادث احتمالی، تور تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت و مسئولیت حادثه به عهده راهنمای تور خواهد بود.

انواع دوره تورلیدری سازمان میراث فرهنگی

دوره تورلیدری سازمان وزارت میراث فرهنگی شامل انواع مختلفی است که متقاضیان متناسب با علاقه و زمینه تخصصی خود می‌توانند در آن شرکت کنند؛ این دوره‌ها عبارتند از:

1. دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی (تورلیدر فرهنگی) یکی از دوره‌های مصوب وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که با محوریت چگونگی سفر در بستر‌های تاریخی و اجتماعی و موضوعات فرهنگی به متقاضیان آموزش داده می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با این دوره، مطلب «دوره ایرانگردی و جهانگردی» را بخوانید. 

میخوای مدرک تورلیدری ایرانگردی بگیری؟

آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای ایرانگردی و جهانگردی (تورلیدری تاریخی و فرهنگی) به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

2. دوره راهنمایان طبیعت گردی

دوره راهنمایان طبیعت گردی، از دوره‌های کوتاه‌مدت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری است که برای علاقه‌مندان به برگزاری تور‌های طبیعت‌ گردی برگزار می‌شود. افرادی که می‌‌خواهند کارت تورلیدری طبیعت گردی را دریافت کنند، می‌توانند اطلاعات بیشتر در مورد این دوره را در مطلب «دوره راهنمای طبیعت گردی» بخوانند. 

میخوای مدرک تورلیدری طبیعت گردی بگیری؟

آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای طبیعت گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

3. دوره راهنمایان محلی

دوره راهنمایان محلی، مختص افراد بومی مناطق است که با جزئیات جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی شهرستان محل زندگی خود آشنایی دارند. علاقه‌مندان با شرکت در این دوره و دریافت گواهینامه پایان‌دوره، می‌توانند در کنار یک تور لیدر در سطح ملی فعالیت کنند. جزئیات بیشتر درباره این دوره را در مطلب «دوره راهنمایان محلی» بخوانید.

میخوای مدرک راهنمای محلی بگیری؟

آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی راهنمای محلی (بلد محلی) به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

دوره تورلیدری آنلاین

موسسه آموزشی آوای طبیعت گلستان انواع دوره های تورلیدری را زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند.

دوره‌‌ های آنلاین راهنمای گردشگری موسسه آوای طبیعت گلستان شامل دوره مجازی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، دوره مجازی راهنمایان طبیعت گردی و دوره مجازی راهنمایان محلی است و فراگیران می‌توانند به صورت آنلاین و مجازی این دوره‌ها را بگذرانند.

آزمون داخلی برای فراگیرانی که در دوره تورلیدری آنلاین شرکت می‌کنند، به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت موسسه آوای طبیعت گلستان خواهد بود. با این‌همه، این افراد باید به صورت حضوری در آزمون جامع گردشگری شرکت کنند.

دوره تورلیدری بین‌ المللی

اگر می‌خواهید به عنوان راهنمای تور یا تور لیدر تور‌های خروجی یا تور‌های ورودی فعالیت کنید، مهم‌ترین اصل، برقراری ارتباط با گردشگران خارجی و مراکز خدماتی مسافرتی بین‌المللی در مقاصد است. پیشنهاد آوای طبیعت گلستان به شما، شرکت در دوره تورلیدری بین المللی و دریافت کارت تورلیدری بین‌ المللی است.

برای دریافت کارت بین‌ المللی تورلیدری باید علاوه بر قبولی در آزمون‌های داخلی و آزمون جامع، در آزمون زبان خارجی (آزمون مصاحبه زبان) شرکت کنید. در آزمون زبان، شما می‌توانید یک یا چند زبان خارجی را انتخاب و با قبولی در آزمون، کارت بین‌ المللی مربوط به همان زبان را دریافت کنید.

ثبت نام دوره راهنمایان گردشگری یا تورلیدری

افراد برای ثبت نام دوره‌ تورلیدری در موسسه آموزشی و گردشگری آوای طبیعت گلستان می‌توانند از دو طریق زیر اقدام کنند:

۱. سایت موسسه آوای طبیعت گلستان 

۲. تماس مستقیم تلفنی با موسسه آوای طبیعت گلستان از طریق شماره‌ زیر:

 09118738812

مدارک ثبت نام دوره تورلیدری یا راهنمایان گردشگری

ثبت نام در هر یک از دوره های تورلیدری وزارت میراث فرهنگی، مدارک و شرایط خاص خود را دارد. اما به‌طور کلی مدارک ثبت نام در دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و دوره راهنمایان طبیعت گردی عبارتند از:

  • اسکن رنگی کارت ملی صفحه اول
  • اسکن رنگی شناسنامه صفحه اول
  • اسکن رنگی عکس ۴*۳
  • اسکن رنگی آخرین مدرک تحصیلی (حداقل ليسانس)
  • اسکن رنگی کارت پایان خدمت و یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان

افرادی که می‌خواهند در دوره راهنمایان محلی شرکت کنند، می‌توانند با حداقل مدرک دیپلم برای ثبت نام در این دوره شرکت کنند.

۸ گام تا دریافت کارت

فراگیران برای اتمام دوره تورلیدری و دریافت کارت راهنمای تور، باید مراحل زیر را پشت سر بگذرانند:

  1. ثبت‌ نام و شرکت در دوره‌ های تورلیدری
  2. حضور در کلاس‌های دوره (چه به‌ صورت آنلاین و چه حضوری)
  3. شرکت در آزمون‌های داخلی
  4. شرکت در آزمون جامع گردشگری
  5. شرکت در آزمون مصاحبه زبان
  6. قبولی در تمام آزمون‌ها
  7. صدور گواهینامه اتمام دوره های تورلیدری
  8. مراجعه به معاونت گردشگری استان محل سکونت و درخواست صدور کارت

هزینه های دوره تورلیدری

هزینه های دوره‌ های تورلیدری متناسب با تعداد سرفصل‌های و مدت زمان دوره و بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تعیین می‌شود. برای اطلاع دقیق تر از هزینه‌ های هر یک از دوره‌ های تورلیدری موسسه آموزشی آوای طبیعت گلستان می‌توانید با شماره‌ روبرو تماس بگیرید:  09118738812

گفتنی است هزینه‌ سفر‌های آموزشی دوره، جدا از شهریه فراگیران محاسبه می‌شود. این هزینه جدا از مبلغ دوره است و برای هر سفر متناسب با تعداد روز، بعد مسافت، شرایط اسکان و غیره متفاوت خواهد بود. در هر دوره و برای هر سفر، تعدادی از فراگیران کاندید برگزاری سفر می‌شوند و سفر فوق را اجرا می‌کنند.

دروس دوره تورلیدری

هر یک از دوره‌ های تورلیدری، دروس مختص به خود را دارند و فراگیران متناسب با اهداف آموزشی هر دوره، با موضوعات و مباحث مهم آن آشنا می‌شوند. برای مثال، فراگیران دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی درباره فرهنگ اقوام و عشایر ایران، معماری ایران و جهان و شناخت اماکن تاریخی و فراگیران دور‌ه راهنمایان طبیعت گردی درباره موضوعاتی مانند آشنایی با پرندگان ایران، فنون استقرار در طبیعت و کمپینگ و اصول و مبانی تفسیر میراث طبیعی می‌آموزند.

برای آشنایی با سرفصل‌ها و دروس هر دوره می‌توانید به مطلب مربوط به هر کدام از دوره‌ها مراجعه کنید و جزئیات را بخوانید.

اساتید دوره تورلیدری موسسه آوای طبیعت گلستان

برخی از اساتید با تجربه موسسه آوای طبیعت گلستان در دوره‌ های تورلیدری، اعم از دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، دوره راهنمایان طبیعت گردی و دوره راهنمای محلی، عبارتند از:

  • شهاب چراغی
  • مهسا مطهر
  • اشکان بروج
  • رضا نوری شادمهانی
  • ژاله ابراهیمی
  • محمد منظرنژاد
  • علی چراغی
  • شاهین سبحانی
  • کامران کشیری
  • محمدرضا دانشور

آزمون‌ های دوره تورلیدری یا راهنمایان گردشگری

فراگیران دوره تورلیدری برای دریافت کارت خود باید در آزمون‌ های این دوره شرکت و نمره قبولی را کسب کنند. این آزمون‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

1. آزمون داخلی دوره تورلیدری

همه فراگیران دوره‌ تورلیدری شامل دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی، دوره راهنمایان طبیعت گردی و دوره راهنمای محلی، باید پس از گذراندن هر درس تئوری، در آزمون داخلی آن شرکت و نمره قبولی (حداقل ۱۰ یا ۱۲) را کسب کنند. 

2. آزمون جامع گردشگری

یکی از شرایط دریافت گواهی‌نامه در پایان دوره راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و دوره راهنمایان طبیعت گردی، شرکت در آزمون جامع گردشگری و قبولی در آن است. منابع آزمون‌ جامع گردشگری از دروس تئوری هر دوره انتخاب شده و ثابت است.

این آزمون به‌طور معمول دو بار در سال برگزار می‌شود و چنانکه فراگیر موفق به کسب نمره قبولی در یک یا چند درس نشود، مجاز است در آزمون بعدی، تنها برای همان دروس امتحان دهند. فراگیران برای ثبت‌نام آزمون جامع گردشگری، باید از طریق سامانه edutourism.ichto.ir اقدام کنند.

3. آزمون پایانی دوره راهنمای محلی

فراگیران دوره راهنمای محلی، پس از قبولی در آزمون‌های داخلی و آزمون پایانی، گواهینامه پایان دوره خود را از سوی اداره كل ميراث فرهنگی و گردشگری استان دریافت خواهند کرد. این افراد با در دست داشتن این گواهینامه، تنها مجازند در كنار يک راهنمای دارای كارت تور ليدری فعاليت كنند.

4. آزمون زبان دوره تورلیدری

افرادی که می‌خواهند مدرک دوره های تورلیدری بین‌المللی دریافت کنند، باید در آزمون مصاحبه زبان‌های انگلیسی یا هر زبان دیگری که مایل به فعالیت در آن هستند (مانند فرانسوی، ایتالیایی یا آلمانی و…) شرکت کنند.

این آزمون تحت نظر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر استان و به طور متوسط، دوبار در سال برگزار می‌شود. حداقل نمره قبولی در آزمون زبان نمره ۱۲ از ۲۰ است. در صورتی که فراگیر، موفق به کسب نمره قبولی در آزمون مصاحبه زبان نشود، می‌تواند در دفعات بعدی مجددا برای آزمون ثبت نام کند.

نمونه کارت تورلیدری

مدرک دوره تورلیدری 

متقاضیان پس از اتمام دوره‌ های تورلیدری و کسب نمره قبولی در آزمون‌‌های داخلی و آزمون جامع، گواهینامه پایان دوره خود را از سوی دفتر مطالعات معاونت گردشگری دریافت خواهند کرد. این گواهینامه رسمی است و قابلیت ترجمه دارد. سپس دانش‌آموختگان باید با در دست داشتن این گواهینامه و اصل و کپی مدارک شناسایی و آخرین مدرک تحصیلی، به اداره کل میراث فرهنگی استان محل گذراندن دوره مراجعه کنند و جهت دریافت کارت تورلیدری، تشکیل پرونده دهند.

مدرک تورلیدری، به دانش‌آموختگان دوره‌ های تورلیدری وزارت میراث فرهنگی اجازه می‌دهد تا به‌صورت قانونی مسئولیت برگزاری و راهنمایی تور‌های گروهی و انفرادی به مقاصد تاریخ و فرهنگی یا طبیعت را بر عهده بگیرند.

سوالات متداول:

   1. چطوری میتوانیم در کلاسها ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در کلاسها میتوانید از دو طریق اقدام نمایید:

1- از طریق سایت موسسه آوای طبیعت گلستان (در بالای صفحه روی دوره مورد نظر خود کلیک کنید )

2- تماس مستقیم با شماره های موسسه:  09118738812

    2. آیا این امکان وجود دارد كه دوره را در شهر دیگری بگذرانيد و آزمون جامع را در همان استان خود امتحان دهيد؟

بنا به مصوبه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فراگیران می‌بایست آزمون جامع را در شهر موسسه خود امتحان دهند، ولي اين امكان وجود دارد كه با نامه نگاري كه از طرف موسسه آموزشي كه دوره آموزشي خود را آنجا گذرانديد با دفتر مطالعات و آموزش وزارتخانه صورت ميگيرد، شهر محل آزمون را شهر خود انتخاب كنيد، بنابراین امکان اینکه فراگیر موسسه‌ آواي طبيعت گلستان در شهر گرگان باشید و آزمون جامع را در شهر محل سکونت خود آزمون دهید وجود خواهد داشت.

  3. بعد از گذراندن دوره آموزشي چه مدركي ارائه ميشود؟

افرادی که دوره تورلیدری را با موفقیت به پایان می‌رسانند (آزمون های داخلی و آزمون جامع را قبول شده اند) گواهینامه پایان دوره خود را (رسمی است و قابل ترجمه) از طرف دفتر مطالعات معاونت گردشگری دریافت خواهند کرد. این دوستان با در دست داشتن این گواهینامه و همچنین اصل و کپی مدارک شناسایی و آخرین مدرک تحصیلی، با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی استان محل گذراندن دوره، جهت دریافت کارت تور لیدری تشکیل پرونده خواهند داد.

  4. آیا شرکت در دوره‌های راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي محدودیت سنی دارد؟

خیر، شرکت در این دوره تورلیدری محدودیت سنی ندارد ولی بايد از آمادگی جسمانی مطلوبي برای سفرها برخوردار بود. البته شرط مدرك تحصيلي وجود دارد و دوستانی که می‌خواهند در انتهای دوره کارت تورلیدری بگیرند حداقل مدرك تحصيلي آنها بايد ليسانس باشد.

موسسه آوای طبیعت گلستان

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای
سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

منو
حساب کاربری من

درخواستمشاوره

در تایم اداری با شما تماس خواهیم گرفت !!