مقالات

ارائه تکنیک های خلاقانه در موزه

تکنیک های خلاقانه در موزه ها
  • شاید این سوال برای شما رخ دهد که برای ارائه در موزه‌ها هم به تکنیک‌های خلاقانه نیاز است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، ارائه تکنیک های خلاقانه در موزه نتنها نیاز، بلکه بسیار مهم نیز می‌باشد. موزه‌ها نیز به منظور نمایش هرچه بهتر فرهنگ‌ها، تاریخ مرز و بوم منطقه خود، ویژگی‌های مثبت، افراد تاثیر گذار آن زمان و بسیاری از چیزهای دیگر به تکنیک‌های خلاقانه‌ای نیار دارند تا افرادی که برای بازدید به موزه تشریف می‌آورند از هارمونی زیبای میان اجسام و فضا لذت ببرند!.

    در ابتدا تعریفی از موزه را برایتان بیان خواهیم کرد تا با مفهوم کلی آن از جنبه‌های مختلف آشنا شوید.

    تکنیک های اراده خلاقانه در موزه

    معرفی ارائه تکنیک های خلاقانه در موزه

    موزه چیست؟

    در تعریفی که توسط عوام عمل گرفته است، موزه را مکان‌هایی می‌نامند که در درون آنها مجموعه اجسام و اشیا و آثار ارزشمندی از هنرمندان گردآوری شده و این آثار و اشیاء در زمینه‌های مختلفی یا حتی یک نکته خاص با یکدیگر وجه مشترک دارند و در معرض بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند.

    در تعریف دیگری که توسط شورای بین المللی موزه‌ها که ایکوم نام دارد شنیده‌ایم، در تعریف موزه می‌گوییم که موزه موسسه‌ای است دائمی و بدون داشتن هیچ گونه هدف مادی نامیده که همواره در آن برای بازدید عموم باز است و به جهت خدمت به جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند.

    بیشتر بخوانید: دوره مدیریت فنی بند ب

    هدف موزه‌ها چیست؟

    موزه‌ها دارای هدف مشترکی هستند که شامل “پژوهش در آثار و شواهد به جای مانده از انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حقظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین آثار، به ویژه به نمایش گذاشتن آنها در جهت بررسی و بهره معنوی است.” این تعریف را می‌توان بهترین و کامل‌ترین نوع تعریف از موزه دانست.

    نکات لازم در ارائه خلاقانه در موزه ها

    این نکته باید کاملا حائز اهمیت باشد که قبل از هر چیز رهایت مکان موزه و بناهایی که برای موزه شدن انتخاب می‌شوند، باید از لحاظ مکانی و نور پردازی محیط دارای مشخصات خاص باشند. زیر بنای موزه، موقعیت مکانی، نور موزه و غیره از موارد مهمی است که در حین احداث آن باید رعایت شود.

    جهت داشتن یک ارائه خلاقانه و زیبا بهتر است از نور طبیعی و الکتریکی به صورت همزمان استفاده شود؛ علاوه بر این باید دقت داشت که لامپ انتخاب شده و طول موج آن به اشیائی که در موزه قرار دارند آسیب نزند!.

    بهتر است برای هر تالار و سالن نمایشی که در موزه قرار دارد، ورودی و خروجی خاص و مجزا طراحی و تعبیه شود تا سبب سهولت در ورود و خروج و عدم ایجاد ازدحام در تالارها شود.

    تکنیک های اراده خلاقانه در موزه

    معرفی ارائه تکنیک های خلاقانه در موزه

    ویترین ها و نکات مربوط به آنها

    آثار و اشیایی که قرار است در سالن‌ها به نمایش در بیایند بهتر است در درون ویترین باشند. ویترین‌ها نیز باید با آثار درون خود متناسب و در عین حال منعطف باشند. جهت یک ارائه خلاقانه در موزه بهتر است آثار را به ترتیب منطقی و بر اساس اندازه و اهمیتی که دارند مقابل چشم‌ها قرار دهید.

    انواع موزه‌ها و نحوه ارائه در آنها

    موزه‌ها انواع مختلفی دارند که شامل موزه‌های تاریخی، موزه‌های علمی، موزه‌های تخصصی، موزه‌های منطقه‌ای، موزه‌های فضای آزاد و ….

    یک موزه تاریخی با طراحی شامل بهره‌گیری از یک مکان تاریخی قدیمی و استفاده از ماکت شخصیت‌های معروف می‌باشد.

    موزه‌های علمی نیز ارائه‌های خود را با استفاده از اشیاء واقعی از هر موجود زنده طبیعی یا ماشین با استفاده از ساختن نمونه متحرک یا بازسازی تجربیات فیزیکی خلاقانه‌تر می‌کنند.

    موزه‌های تخصصی نیز حکایت از فعالیت‌های اقتصادی دارند که شامل کاوش‌های کانی و صنعت کفاشی و غیره می‌باشد؛ این نوع موزه‌ها با بازسازی فعالیت‌های هنری چون تئاتر، موسیقی، سینما و خیمه شب بازی به ارائه‌ی هرچه خلاقانه‌تر در موزه خود کمک می‌کنند.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *