مقالات

دیپلماسی گردشگری

دیپلماسی گردشگری
  • در جهان امروز، گردشگری شامل یکی از پربازده صنعت‌های اقتصادی در ایران و جهان بوده و به نوبه‌ی خود، نجات دهنده‌ی بخش‌های بسیاری از اقتصادهای رو به ناکامی و از هم گسسته و ناکام جهان معاصر است. از همین رو دیپلماسی گردشگری اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. گردشگری به علت دارا بودن پارامترهای بسیار اثر گذار در زمینه‌های ایجاد کسب و کار و کارآفرینی در قرن بیست و یکم به عنوان یکی از وسیع‌ترین و سریع‌ترین صنعت‌های در حال رشد و رو به افزونی دنیا نام برده می‌شود که شامل مزایای بسیار بالا و فراوان در همه ابعاد و زمینه‌ها است.

    دیپلمات و دیپلماسی چیست؟

    اگر به این کلمه هنوز عادت نکرده‌اید یا نیاز دارید تا مفهوم دیپلماسی گردشگری بیشتر برایتان روشن شود، پیشنهاد می‌کنیم تا تعریفی از دیپلماسی را مطالعه نمایید.

    روابط دیپلوماتیک یا همان دیپلماسی شامل دانش برقرای ارتباط میان سران کشورهای جهان از جمله سیاست مداران می‌باشد. دیپلمات نیز به اشخاصی در آن کشور گفته می‌شود که دارای مقام‌های رسمی سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی در کشور یا سازمان بین المللی پذیرنده باشند.

    دیپلماسی گردشگری

    دیپلماسی گردشگری چه مزیت‌هایی دارد؟

    مزیت‌های دیپلماسی گردشگری

    دیپلماسی گردشگری اگر در مسیر درستی به کار گرفته شود می‌تواند شامل مزیت‌های بسیاری باشد؛ این مزیت‌ها از لحاظ اقتصادی تاثیرات فراوانی بر جامعه می‌گذارند و در اشتغال زدایی، تعاملات فرهنگی، فقر زدایی، حفظ و بهبود محیط زیست و میراث فرهنگی، توسعه زیرساخت‌ها و رشد و تولید ناخالص داخلی در سطح جهانی تحولات عظیمی به وجود می‌آورند.

    کشور ما ایران نیز با وجود داشتن جاذبه‌های تفریحی فراوان قابلیت تبدیل شدن به یکی از رتبه‌های بالا در سطح جهانی در حوزه‌ی گردشگری دارد.

    البته باید بدانید این امر تنها در صورتی جامعه‌ی عمل می‌پوشاند که همه‌ی مسئولین و در راس آنها سازمان‌های مرتبط، گامی در جهت پیشرفت بردارند و با یکدیگر هماهنگ باشند تا به نتیجه‌ی بهتری برسند. البته با این وجود هنوز کشور ما نتوانسته تا آن طور که مد نظر است به جایگاه واقعی کی لیاقت آن را دارد برسد.

    بیشتر بخوانید: دوره مدیریت فنی بند ب

    اقدامات بسیاری در جهت جذب گردشگر در کشور ما انجام گرفته و در این راستا می‌توان به ارائه تسهیلات، لغو ویزای یک طرفه، صدور روادید فرودگاهی و دیگر موارد اشاره کرد که باعث شده شیب صعودی و مثبت بازخوردها را داشته باشیم.

    از این توضیح‌ها کاملا پیداست که جهت دست‌یابی به ارتقای سطح درآمد سرانه و اشتغالی کامل، نیاز به دستگاه دیپلماسی گردشگری مناسب داریم؛ دستگاه دیپلماسی کشور باید دارای قابلیت تعاملی بالا جهت گسترش تعاملات و همکاری‌های دو جانبه، چه در منطقه و چه در سطح بین المللی باشد و با کمک گرفتن از روابط سیاسی با کشورهای دیگر اقدام به ایجاد شغل مناسب، نهادینه کردن اقتصاد در زمینه گردشگری، افزایش جذب منابع و سرمایه گذاری خارجی و همچنین فناوری پیشرفته در حوزه گردشگری و افزایش و توسعه بازار های صادراتی کند.

    نتیجه‌ی این اعمال ورود به ایران به بازارهای صادراتی در زمینه صنایع دستی کشور و افزایش سهم کشورمان از سهم جهانی بازارهای گردشگری است! در واقع چیزی که در این جا اهمیت دارد هدف دیپلماسی گردشگری است که صرفا بهره‌گیری از دیپلماسی و سیاست‌های خارجی نیست، بلکه تحقق اهداف سیاست خارجی را نیز در بر دارد. به همین دلیل است که دیپلماسی سیاست خارجی با دیپلماسی گردشگری با هم رابطه‌ای پویا دارند.

    تصویری از گردشگران در اصفهان

    بررسی اهمیت دیپلماسی گردشگری

    اهمیت دیپلماسی گردشگری در جهان

    گردشگری بین المللی در زمینه ورودی و خروجی باعث تفاهم ملت‌ها از هم شده و آنها را به هم نزدیک می‌کند. جهت رفع مشکلات تاریخی دولت‌ها با یکدیگر از این روش استفاده می‌شود.

    علاوه بر این‌ها هر گردشگر به خودی خود یک دیپلمات به حساب می‌آید که قادر است پیامی از کشور خود به کشور مقصد منتقل کرده و پیامی از کشور مقصد به کشور مبدا برگرداند. رفع بسیاری سوتفاهم‌ها میان ایران و کشور غرب، یاقتن زبان مشترک صلح میان ملت‌ها، تقویت دیپلماسی صلح در برابر دیپلماسی جنگ و در آخر، راهی برای صدور ارزش‌های انقلاب خواهد از فواید دیپلماسی گردشگری است.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *