مقالات

اصول معماری و مرمت در اقامتگاه های بوم گردی

اصول معماری و مرمت اقامتگاه‌های بومگردی
  • امروزه اقامت در اقامتگاه های بوم گردی در میان مردم این کشور و به خصوص توریست‌های خارجی، روندی رو به رشد و توسعه به خود گرفته است. اگر بخواهید بدانید بوم گردی چیست باید بگوییم در واقع بوم گردی نوعی سفر است که عامل جذب توریسم به منطقه می‌شود؛ بوم گردی باعث می‌شود تا با آداب و رسوم منطقه، تاریخ منطقه، موقعیت جغرافیایی، سوغات، شیرینی های سنتی و دیگر بخش های جالب از یک منطقه بومی آشنا شوید.

    حال باید بدانید که زندگی یا سکونت حتی در دوره کوتاه در یک منطقه بومی یا یک اقامتگاه بومی دارای اصول و ضوابط خاص خویش می‌باشد که مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم گردی لازم است آن را به طور تمام و کمال رعایت کند. برای دانستن این اصول جهت ارزیابی در اقامتگاه‌های بوم گردی با ما همراه باشید.

     

    میخوای مدرک مدیریت تخصصی اقامتگاه بگیری؟

    آوای طبیعت گلستان برگزار کننده دوره ی مدیریت تخصصی اقامتگاه بوم‌گردی به دو صورت آنلاین و حضوری تحت نظارت وزارتخانه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور با ارائه مدرک رسمی از این نهاد.

     

    اصول معماری و مرمت در اقامتگاه های بوم گردی

    بررسی نکات مهم هنگام مرمت اقامتگاه بوم گردی

    نکات مهم مرمت در اقامتگاه های بوم گردی

    در ابتدا باید بدانید که اقامتگاه های بوم گردی بر اساس چهار درجه‌ی کیفی متفاوت به چهار دسته تقسیم بندی می‌شوند که شامل:

    • امور ساختمانی، تجهیزات، خدمات.
    • امور انسانی، ایمنی، بهداشتی.
    • امور پایداری، رعایت اصول زیست محیطی و ابعاد فرهنگی منطقه.
    • توسعه پایداری گردشگری.

    هر اقامتگاه بسته به درجه‌ای که می‌گیرد دارای محدودیت‌های خاص می‌شود به طوریکه درجه کیفی اول 8 واحد با گنجایش 4 نفر را می‌تواند داشته باشد، درجه کیفی دو حداقل 6 واحد و درجه کیفی سه حداقل 4 واحد را دارا خواهد بود.

    اصول معماری اقامتگاه های بوم گردی

    از سری فاکتورهای مهمی که در طراحی اقامتگاه‌های بوم گردی اهمیت دارد نور پردازی، سیستم سرمایشی گرمایشی، استفاده کردن از منابع انرژی تجدید پذیر و انرژی‌های نو، استفاده‌ی بهینه از مصالح بوم آورد و منابع آبی، استفاده از رنگ‌های همساز با اقلیم و معماری بومی منطقه، تعریف کاربری‌های تجاری مانند نمایش صنایع دستی نواحی مختلف به جهت افزایش رونق صنعت ناحیه و گسترش اشتغال زایی افراد و درآمد زایی و آشنا شدن با دست سازه‌های هر منطقه‌ی بومی می‌باشد.

    در طراحی اقامتگاه‌های سنتی نیز با تمرکز بر روی فرهنگ و معماری بومی همان مرز و بوم، اقامتگاه احداث می‌شود؛ به عنوان یک مثال از اقامتگاه بوم گردی در کشورمان ایران می‌توان به ساخت اقامتگاه بوم گردی در کرمان با بهره‌گیری از معماری بومی منطقه که کپر نام دارد اشاره کرد.

    کپر نوعی خانه یا سایه بان است که با استفاده از شاخه و برگ درختان شامل درخت خرما که در مناطق گرمسیری کشور می‌روید بنا می‌شود. نمونه‌ای دیگر از طراحی اقامتگاه‌های بوم گردی، خانه نخجیر نراق در استان مرکزی نام دارد که با مرمت کردن و احیا خانه تاریخی نخجیر به صورت اقامتگاه در آمده است.

    اکو کمپ دورنا در شگین شهر استان اردبیل نیز نوعی دیگر از اقامتگاه های بوم گردی است که در ساخت آن با استفاده از بافت بومی خانه‌های همان منطقه، از سنگ استفاده شده است.

    اصول معماری و مرمت در اقامتگاه های بوم گردی

    برای احداث یا مرمت اقامتگاه بوم گردی چه باید کرد؟

    مراحل کسب اجازه برای احداث یا مرمت اقامتگاه های بوم گردی

    در ابتدا شما باید یک موافقت نامه از سوی کمیسیون بوم گردی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کنید و به همراه مدارک شخصی مورد نیاز اقدام به دریافت موافقت نمایید؛ پس از دریافت مواقت نامه 6 ماه فرصت دارید تا مجوز بهره برداری منطقه را دریافت و کروکی و طرح توجیحی تهیه کنید و پس از تایید این موارد، پروانه ساخت به شما اعطا خواهد شد!.

    پس از آماده کردن ساختمان جهت بهره برداری استعلاماتی از سوی کارشناس بهداشت، آتشنشانی و آزمایشات عدم سوء پیشینه و نداشتن اعتیاد توسط مدیر اقامتگاه انجام می‌گیرد و به تایید میراث فرهنگی می‌رسد. اگر اقامتگاه خود را بیمه کرده باشید باید بدانید در ازای هر نفر پذیرش، افراد شامل بیمه جانی و مالی و کار آفرینی خواهند بود تا اگر هر گونه حادثه‌ای رخ داد افراد بیمه حادثه شده باشند.

    آوای طبیعت گلستان

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *